Soms kan time management zo simpel zijn als één klik op de knop. Tijdens je online research bijvoorbeeld, die je slimmer en sneller doet door 1 sneltoets te gebruiken en 3 vaste stappen te doorlopen. Dé Quick Tip naar een snellere research-workflow.

Je bent op zoek naar een goede vergaderlocatie in de buurt en doet daarom een rondje Google. Misschien heb je ook nog wat informatie nodig over de draagtijd van de grondeldolfijn of je zoekt een nieuwe printer. Kan ook.

Wat je ook zoekt: doe het slim in zo min mogelijk tijd. De belangrijkste basistechniek voor online zoektochten en research is: open mogelijk interessante links die je tegenkomt in nieuwe tabbladen van je browser, in plaats van er meteen op te klikken en ze te beoordelen.

Dit betere (time management verantwoorde) researchwerk pak je simpel aan in 3 stappen:

1. Verzamelen

Je hebt voor je research een zoekopdracht aan Google gegeven (waarschijnlijk). Die spuugt een reeks resultaten uit die het meest relevant zijn. Zie je al een aantal interessante links die je mogelijk verder kunnen helpen? Ga er niet één voor één op klikken, om ze te bekijken, en vervolgens op ‘vorige’ te klikken om terug te gaan naar de Google-resultaten.

Klik de interessante links (of afbeeldingen) liever aan met de volgende sneltoets:

CTRL inhouden + linkermuisknop (voor Windows). CMD ⌘ inhouden + linkermuisknop (voor Apple).

sneller research doen. cntrl

 

Vind je dit geen prettige sneltoets dan kun je het natuurlijk ook gewoon op de uitgebreidere manier doen:

rechtermuisknop op de link > klik “link openen op nieuw tabblad”

sneller-research-doen-3

Alle (op deze manier) aangeklikte links zijn dus elk in een nieuw tabblad geopend. Als het goed is heb je nu een reeks nieuwe tabbladen in je browser-venster. Je hebt dus alle resultaten overzichtelijk op een rijtjes staan. Het verzamelen van mogelijk interessante informatie is voltooid.

Extra tip: wil je in Internet Explorer standaard alle links openen in een nieuw tabblad? Ga dan bovenin de balk naar: Extra, Internetopties, Algemeen en dan naar Tabbladen en vink onder ‘Wat te doen wanneer een pop-up wordt gevonden” “Altijd openen in een nieuw tabblad” aan.

2. Selecteren

Nu kun je overgaan op de eerste filterronde. Blader door de geopende tabbladen en maak een eerste selectie van welke niet interessant of relevant zijn gebleken (en open eventuele nieuwe linkjes op dezelfde wijze als hierboven beschreven), sluit ondertussen de tabbladen die niet interessant zijn, en laat de rest staan. De selectie in je research is gedaan.

3. Verwerken

Bekijk de tabbladen elk grondiger, lees door wat je geopend hebt en verwerk de informatie verder op je eigen favoriete manier. Zelf gebruik ik hiervoor graag Pocket (voor langere artikelen om later te lezen vanaf mijn tablet) en Evernote (om (project)informatie te bewaren ter referentie voor een later moment).

Zo heb je je resultaten overzichtelijk op een rijtje, doordat alle interessante Google-resultaten in een ander tabblad staan. Je kunt altijd nog gemakkelijk op en neer navigeren en je maakt de selectie een stuk makkelijker. Het draait bij time management tenslotte om overzicht creëren om daarna beter te kunnen selecteren (en verwerken) en er zo op het juiste moment mee aan de slag te gaan.

sneller research doen met 1 sneltoets

Extra powertip

Gebruik je Chrome (onze favoriet) als browser? Dan mag je de gratis TabCloud plugin niet missen. Met TabCloud kun je snel een reeks openstaande tabbladen opslaan. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je research meer tijd blijkt te kosten dan verwacht en je verder moet met een andere klus (terwijl je ondertussen nog 35 tabbladen hebt openstaan voor je huidige research taak…). Verder is TabCloud ideaal om snel bepaalde groepen met web-apps of andere websites die je regelmatig gebruikt te openen.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog