Afschakelen van je werk met de Gouden Afschakel Driehoek

Afschakelen van je werk met de Gouden Afschakel Driehoek

Er is een tijd van productief zijn en er is een tijd van ‘afschakelen’. Het één kan niet zonder het ander. Hoe productiviteit werkt, hebben we al vaak besproken. Maar hoe vul je je niet-productieve tijd het beste in? Met de Gouden Afschakel Driehoek.


Hoe kun je gemakkelijker afschakelen van je werk en je afschakelmomenten optimaliseren? Door de juiste momenten te kiezen om af te schakelen en dat op de juiste manier in te vullen met behulp van de Gouden Afschakel Driehoek:

1. Afschakelen tijdens je werk

Om hun benaming ‘healthies and happiest workforce on the planet’ eer aan te doen, introduceerde Google de Energy Nap Pod. Klinkt futuristisch – en zo ziet het er ook uit – maar feitelijk hebben we het over een geavanceerde ligstoel met een kap om 20 tot 30 minuten te kunnen gaan liggen. Enfin, het gaat om de filosofie er achter: afschakelen komt je werk ten goede.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?
slimmer pauzeren

De Energy Nap Pod, zoals die bij Google op kantoor staat ©Google

Hoogstwaarschijnlijk staat er bij jou op het werk geen Energy Nap Pod, maar je wil toch tussen je taken door afschakelen omdat dat je productiviteit ten goede komt. Wat nu? Geen man overboord, bekijk deze opties voor productiviteit-bevorderende afschakel-activiteiten in je pauze eens.

2. Afschakelen na je werk

infographic afschakelen

Hoe je afschakelt? Zo!

Alvast één geruststelling: je bent niet de enige die moeite heeft met afschakelen na het werk. Bij een recent zelf-onderzoek van software-bedrijf Neverfail zei 83% van de werknemers dat ze hun werk-mail buiten kantooruren checken. Tweederde zegt een werkgerelateerd apparaat mee te nemen op vakantie. En meer dan de helft zegt mails te sturen terwijl ze aan het eten zijn met familie of vrienden.

Of de werknemers van dit bedrijf zich daadwerkelijk zo gedragen, of dat ze dachten dat dit de wenselijke antwoorden waren: in beide gevallen is het foute boel.

“Het probleem met afschakelen na werktijd is niet te wijten aan technologie, maar aan onszelf”, legt Carolyn Marvin – professor communicatie aan de Universiteit van Pennsylvania uit.

“We geloven dat een voorwaarde om succesvol deelnemer van de maatschappelijke middenklasse te zijn, is we dat we onze professionele toewijding moeten laten zien door de hele dag door beschikbaar en aan het werk te zijn. Hier ligt een behoefte om belangrijk en nodig gevonden te worden aan ten grondslag. Deze behoefte is natuurlijk, de voorwaarde hebben we zelf gecreëerd en de technologie gebruiken we als excuus.”

Je tweede stap naar afschakelen tot kunst verheffen is daarom: besluiten dat je niet altijd verbonden met je werk hoeft te zijn. Niet van jezelf, niet van de maatschappij en zeker ook niet van je baas.

Grote bedrijven over de hele wereld stappen zelfs over op verplicht afschakelen na werktijd: het Franse Atos, het Duitse Telekom, Volkswagen en zelfs Google. Werktelefoons moeten bijvoorbeeld ingeleverd worden aan het eind van de dag, maildiensten worden bij sommigen uitgeschakeld buiten kantooruren en werknemers worden bij bepaalde bedrijven zelfs om de zoveel tijd verplicht tot lange weekenden vrij.

Waarom deze bedrijven hun werknemers verplichten tot afschakelen? Omdat psychologisch onderzoek uitwijst dat afschakelen van je werk buiten werktijd belangrijk is voor de gezondheid van de werknemer. Niet alleen is het goed voor jezelf, het is ook goed voor je werk: door goed af te schakelen na je werk heb je niet alleen een relaxte rest van je dag, je bent helemaal opgeladen om de volgende werkdag weer optimaal te presteren. Win-win.

gps for the soul - afschakelen

De GPS For The Soul app helpt je snel te ontspannen na een stressvolle werkdag. ©Huffington Post

Tip: Snel afschakelen na je werk met een handige app? Probeer the GPS For The Soul app van Huffington Post eens: verkrijgbaar voor Apple of Android (update: niet meer beschikbaar voor Android in NL). Die meet je stress niveau en helpt je ontspannen met simpele yoga-, ademhalings- of meditatie oefeningen.

 

3. Lange-termijn afschakelen

De één noemt het een ‘sabbatical’, de ander een ‘think week’. Het lange-termijn afschakelen is hoe dan ook ssentieel wanneer je de Gouden Afschakel Driehoek compleet wil maken. Ja, óók wanneer je het heel druk hebt. En al helemáál wanneer je ‘echt niet gemist kunt worden op de zaak’.

Veel van de grote innovaties van Microsoft zijn voortgekomen uit de zogenaamde ‘Think Weeks’ van oprichter Bill Gates. Dat hield in dat hij zich twee keer per jaar een week lang opsloot in zijn Think-domein, afgesloten van werk en familie. De week diende om tot zichzelf te komen, stress van zijn baan los te laten en om geïnspireerd te raken tot innovatieve ideeën.

De ‘Think Week’ van Bill Gates is een perfect voorbeeld van een lang afschakel-moment, ingelast om inspiratie op te doen en je batterij op te laden.

Denk je nog steeds dat jij je als ‘cruciaal onderdeel van het bedrijf’ geen vakantie kunt veroorloven? Lees nog even één alinea terug. Bill Gates is Microsoft. En hij veroorloofde zich twee keer per jaar een Think Week. Kun je nagaan.

afschakelen als bill gates

Bill Gates laste 2 keer per jaar een ‘Think Week’ in als lang afschakel-moment. © I though a Think

Las jouw eigen ‘Think Week’ in. Om op te laden voor een verse lading werk, maar ook voor je persoonlijke ontwikkeling en welzijn.

Hoe zo’n langere afschakel-periode er uit ziet?

Het komt er op neer dat je een tijdje tijd maakt om af te schakelen. Hoe je dat doet, vul je zelf in – afhankelijk jouw persoonlijke voorkeuren.

cursus time management

Je hoeft niet in een hoek van je blokhut te gaan zitten mediteren en denken (kan natuurlijk wel). Je kunt juist een actieve hike in de Oostenrijkse Alpen plannen of de boeken lezen die je al jaren op je leeslijst hebt staan. Een cursus volgen doet het ook altijd goed: koken, kite-surfen, schrijven, noem maar op. Of knap je huis op wanneer je houdt van klussen, maar er nog geen tijd voor hebt gemaakt.

Laat je in elk geval inspireren door een aangename omgeving. Welke dat is, is geheel aan jou.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Tip: Creëer een bucket-list, bedenk waar jij gelukkig van wordt en doe dat. Simpel. En de ideale invulling van je afschakelmomenten.

De Gouden Afschakel Driehoek onder de knie krijgen? Plan een moment in voor het bepalen van jouw afschakel-momenten, -plekken en -activiteiten en geniet van de energie die deze eerste stap je al geeft.

Hoe schakel jij af van je werk? Al eens een sabbatical gedaan bijvoorbeeld? Of kijk je wel eens een inspirerend TED-filmpje tussen de bedrijven door? Deel je tips en gedachten in een reactie.

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
Over de auteur

Gerald Essers • samen met mijn team bij Time Management.net help ik mensen en organisaties om met onze cursus time management hun tijd zo optimaal mogelijk te benutten door slimmer te werken. We inspireren vele grote en kleine organisaties in binnen- en buitenland waaronder: Shell International, Vodafone, Siemens, RTL Nederland, Rabobank, HP, L’Oréal, Heineken, diverse ministeries en universiteiten.

Trackbacks

  1. […] Unplugging’ organiseer er één voor jezelf door effectief ‘af te schakelen’. Hoe? Met de Gouden Afschakel Driehoek of bezoek eens een no-wifi […]

  2. […] bonusstap. Dé manier om je om je FoMO-gedrag snoeihard te onderdrukken is compleet in de afschakel-modus gaan. Zet je telefoon op vliegtuig-modus, leun achterover en doe eens gek – lees een boek. Of de […]

X