Die heerlijke vrije dagen. Je lijkt er geen genoeg van te kunnen krijgen. Desondanks blijven er vaak een hele rits vrije dagen op de teller staan. Onnodig en ongezond. 3 redenen om je overgebleven vakantiedagen alsnog op te pakken, en hoe je dat het slimste aanpakt.
Wat komt aan bod:
- Waarom je wél gemist kan worden op kantoor
- Waarom je wél (zoveel) vakantie nodig hebt
- Hoe je je dagen wél op krijgt
In Nederland krijgen we bij wet minimaal 20 vakantiedagen per jaar van onze werkgever cadeau. Dit cadeau is geen ‘leuk extraatje’, maar een ‘essentieel goed’. Een cadeau dat je niet uit beleefdheid aanneemt en in een hoek neerlegt om het vervolgens nooit te gebruiken. Het is ook niet in te ruilen tegen iets dat beter is. Dit cadeau is namelijk het beste cadeau dat je ooit zult krijgen, en dat je dan ook tot de laatste snik zou moeten opgebruiken.
Desondanks laten we volgens onderzoek met zijn allen 17 miljoen vakantiedagen per jaar ongebruikt achter: Nederlanders houden gemiddeld 2 vakantiedagen in het jaar over en 15% van ons laat zelfs meer dan 10 dagen liggen. De meest genoemde reden hiervoor is dat de persoon denkt “niet gemist te kunnen worden op kantoor”. Daarna volgt “omdat ik niet zoveel vakantie nodig heb” en “omdat het mij niet lukt om alle dagen op te maken”.
Tijd om alle 3 deze redenen eens stevig te ontkrachten, zodat je het vanaf nu niet meer in je hersens zou halen om een vakantiedag te laten liggen.
1. Waarom je wél gemist kan worden op kantoor (en hoe je dat het best aanpakt)
Het is simpelweg niet waar dat jij niet gemist kan worden op kantoor. Zelfs niet wanneer je een leidinggevende functie bekleed, verantwoordelijk bent voor de planning of – om maar wat te noemen – directeur bent. Jouw bedrijf blijft draaien en overleven zonder jou, mits je het goed aanpakt.
Hoe je dat doet? Door jezelf misbaar te maken. Ik weet dat het wellicht tegen je gevoel ingaat; iedereen wil nu eenmaal onmisbaar zijn. Zeker wanneer je werk en inkomen er vanaf hangt. Maar geloof me, je kunt beter (tijdelijk) misbaar zijn. Je moet een zogenaamde ‘gatekeeper’ hebben. Iemand die het gat aan taken en verantwoordelijkheden dat jij achterlaat kan opvullen, mocht het nodig zijn.
Zorg er wel voor dat het aantal werkzaamheden die jouw ‘gatekeeper’ moet opvangen minimaal is:
- Voer voldoende voorbereidende werkzaamheden uit zodat er geen onafgeronde taken blijven liggen;
- pas je planning en deadlines aan;
- en communiceer je afwezigheid tijdig naar collega’s en klanten toe.
Zo zorg je dat het puur uitzonderingen en noodgevallen betreft tijdens jouw vakantiedagen, zodat je je ‘gatekeeper’ niet met een hele lading onvoorzien werk opzadelt en jij alsnog met een schuldgevoel in je hangmat ligt.
2. Waarom je wél (zoveel) vakantie nodig hebt
“Uitgeruste werknemers zijn productieve werknemers” – John Morrey, directeur Expedia
Zo simpel is het. Wanneer je hard en goed wil werken, zul je ook rust moeten nemen. Je hersenpan is geen futuristische machine die oneindig aan kan staan zonder oververhit te raken. Het is een klomp cellen die net als de rest van je lichaam hersteltijd nodig heeft na inspanning om gezond te blijven. Dit principe van ‘hersteltijd’ is grondig onderzocht door Tony Schwartz die voornamelijk keek naar hoe topatleten topprestaties neerzetten. Zijn bevindingen zijn gebundeld in zijn boek ‘The Power of Full Engagement’, gepubliceerd in Harvard Business Review en worden in de praktijk gebracht via The Energy Project dat werknemers helpt hun energie en werk te optimaliseren.
Kortom: Morrey en Schwartz weten waar ze het over hebben. En ze hebben gelijk. Jezelf en je hersenen van tijd tot tijd op vakantie sturen zorgt voor: een uitgerust lijf, een frisse blik, nieuwe ervaringen, heldere gedachtes, minder stress en meer productiviteit.
Het ‘onbeperkt-aantal-vakantiedagen-beleid’
Niet voor niets voerden grote en succesvolle bedrijven als Netflix, Hubspot en GoHealthinsurance.com het ‘onbeperkt-aantal-vakantiedagen-beleid’ in. Klinkt misschien ongelofelijk onproductief, maar het tegenovergestelde is waar. De feiten liegen er namelijk niet om: sinds de invoering van dit beleid is Hubspot uitgegroeid tot het twee-na-grootste softwarebedrijf in de Verenigde Staten. GoHealtInsurance.com zag een groei van 200% sinds de invoering.
Mahoney, directeur van GoHealthInsurance.com, legt uit hoe dat kan. “Je werknemers zelf de touwtjes in handen geven van de verdeling van hun vrije tijd en hun werktijd is de sleutel tot een gezond bedrijf met gezonde werknemers. Het resultaat is nu namelijk belangrijker dan de input, dat afhankelijk is van eigen verantwoordelijkheid. Dit bevordert niet alleen de productiviteit, maar ook de loyaliteit.”
Brian Halligan van Hubspot stelt het nog simplistischer: “We nemen alleen slimme mensen aan die we slim genoeg achten om de verantwoordelijkheid over hun eigen tijd en resultaten te dragen.”
Gebruik die dagen dus, want je hebt ze nodig. Niet alleen omdat vakantie leuk is, maar minstens ook omdat het goed is voor jou, je gezondheid én je prestaties op kantoor.
3. Hoe je je dagen wél op krijgt
“Omdat ik niet al mijn dagen op krijg” is de derde reden voor het laten liggen van vakantiedagen. Absolute nonsens. Je dagen niet opkrijgen, bestaat niet. Zo help je jezelf een handje:
We zitten inmiddels alweer over de helft van dit jaar. Ga eens na hoeveel dagen jij nog open hebt staan. Al is het er maar één: gebruik hem. Maak hem op tot je de bodem van jouw vakantiedagen-put helemaal kunt zien. Zet alvast een datum in je agenda en vraag je verlof aan. Op de verjaardag van je jongste dochter bijvoorbeeld. Of een willekeurige vrijdag om er een lekker lang weekend van te maken. Of een dag die net na het einde van een zwaar project valt. Of gewoon op de eerste de beste willekeurige doordeweekse dag waar je oog op valt in je kalender.
Het zit namelijk zo: je hoeft geen specifieke reden te hebben om die vakantiedag op te pakken. Je hoeft je tegen niemand te verantwoorden. Je hebt ze namelijk al cadeau gekregen, het enige wat je nog moet doen is je cadeau uitpakken en het er flink van te nemen.
Gá dus een dagje met je kleine naar de dierentuin, ga een weekend vissen met je buurman, of doe even helemaal niets anders dan bijkomen in je tuin met een boek.
<h2§>Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!
Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.
Wie zijn wij? | Cursus Time Management
Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.
- 1-daagse training Time Management | Blog
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Feedback Geven | Blog
- 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog