Uitstelgedrag te lijf met de 5-minuten-techniek

Uitstelgedrag te lijf met de 5-minuten-techniek

Staat die ene (belangrijke) taak nu al weken op je te wachten tot je hem van je takenlijst afstreept? Of wordt het tijd om eindelijk eens dat project op te pakken dat al maanden in je hoofd rondzweeft? Dan is het hoog tijd om kennis te maken met de uiterst praktische 5-minuten-techniek die je helpt om uitstelgedrag te tackelen.

Er zijn van die dingen waar je op de één of andere manier maar niet aan toekomt. Omdat je het uitstelt, omdat je (denkt dat je) er de tijd niet voor hebt of omdat je gewoon niet weet waar je moet beginnen. Misschien denk je dat je beter eerst de lekkende dakgoot kunt gaan repareren in plaats van je opgestapelde privé-administratie opschonen.

Er zijn 1000 excuses te bedenken om een taak uit te stellen, gelukkig is er maar 1 oplossing om hem meteen aan te pakken: de 5-minuten-techniek.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

De 5-minuten-techniek

Een simpel hulpmiddel dat er voor zorgt dat je aan de slag gaat: nu direct. Oké, misschien niet nu direct. Lees eerst maar even de instructies:

1. Kies een taak uit die al (veel te) lang op je to-do-lijst staat.
2. Pak je smartphone erbij en zet de timer op 5 minuten (of gebruik deze online timer).
3. Druk op start en geef jezelf helemaal voor deze taak, zolang de timer loopt. 5 minuutjes maar!

Hoe het werkt (in je hoofd)

“Wat schiet je daar mee op?”, zul je denken. Meer dan je denkt. Dit is namelijk hoe de 5-minuten-techniek werkt in je hoofd:

uitstelgedrag tegengaan5 minuten, dat is precies genoeg voor een lage drempel en een hoge druk – en om een aardig begin te maken. En daar zit hem de crux. Je hebt A. een gemakkelijk begin, doordat de drempel laag is (“5 minuutjes, dat kan best even”), B. een goede focus, doordat de druk hoog is (“Ik moet er nu even 5 minuutjes écht vol voor gaan”) en C. je hebt de eerste stap gezet, waardoor de volgende stappen op een natuurlijke wijze als vanzelf gaan komen (“Ik ben nu toch bezig, nog 5 minuutjes erbij kan ook wel”).

Dit laatste heeft te maken met een natuurlijke programmering van je brein. Het zeigarnik-effect, wordt het ook wel genoemd. Wanneer je brein ergens aan begint heeft het de neiging om deze taak af te willen ronden. Het wil de eindstreep over en de taak kunnen wegstrepen – zodat deze weer uit je hoofd kan verdwijnen en er ruimte is voor nieuwe taken en gedachten.

Je kent het effect vast al van je favoriete serie of een spannend boek: je wil verder kijken als je er eenmaal aan begonnen bent. Zo gaat het ook met die vervelende taak waar je tegenop kijkt.

Neem 5 minuutjes om een begin te maken aan je bedrijfsplan. Voor je het weet ben je een uur verder en heb je een mooie start gemaakt aan dat project waarvan je niet wist waar je moest beginnen! Houd in je planning op voorhand wel rekening met uitloop van je 5-minuten-taak.

cursus time management
Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

 

Praktische uitdagingen

Het kan natuurlijk ook dat je er na 5 minuten wel genoeg van hebt; ook geen probleem! Reflecteer in dit laatste geval direct na afloop van de 5 minuten waarom je er niet verder mee kwam: is het project wel belangrijk genoeg voor jou (of je organisatie) of is het misschien niet helder wat nu precies de eerste actie is die je kunt doen?

In beide gevallen is het van belang om direct een eerstvolgende actie te plannen in de nabije toekomst, bijvoorbeeld een overleg met je baas over het nut van dit project of een nieuwe actie van 5 minuten waarin je alleen maar goed nadenkt over wat precies de eerstvolgende actie is voor dit project (ontbrekende informatie opvragen bij een leverancier, het projectplan van een ander soortgelijk project lezen etc.).

Wanneer je de volgende keer dus weer denkt dat je beter je boekenkast op alfabetische volgorde kunt gaan zetten dan aan die taak te beginnen, denk dan weer even aan de 5-minuten-techniek. Pak je timer er gelijk bij en hou jezelf voor: “Eerst even die andere taak oppakken, 5 minuutjes maar.” Ga ervoor, en ga net zo lang door als jij wil: 5 minuutjes – of tot het klaar is.

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
Over de auteur

Gerald Essers • samen met mijn team bij Time Management.net help ik mensen en organisaties om met onze cursus time management hun tijd zo optimaal mogelijk te benutten door slimmer te werken. We inspireren vele grote en kleine organisaties in binnen- en buitenland waaronder: Shell International, Vodafone, Siemens, RTL Nederland, Rabobank, HP, L’Oréal, Heineken, diverse ministeries en universiteiten.

Trackbacks

  1. […] Een bijkomend voordeel van het bewust inplannen van leuke dingen vóórdat je je week begint is dat er minder tijd over blijft voor verplichtingen waar je minder naar uitkijkt. Waarom is dat een voordeel? Je verkleint zo de ruimte om die ‘moetjes’ uit te stellen. Ben jij ‘van nature’ een uitsteller? Dan helpen deze tips je nog verder met het aanpakken je uitstelgedrag. […]

  2. […] Stárt. Zodra je eenmaal aan de gang bent, is het ergste achter de rug: beginnen. Een goede manier om dat te doen is met de 5 minuten regel. […]

X