Je vindt het fijn om tijdens een meeting het een en ander op te schrijven. Om later te raadplegen of zodat je het verhaal beter kunt volgen. Wat je alleen niet weet, is dat jouw noteertechniek beter kan. Slimmer. Efficiënter. Door de Cornell Methode te gebruiken, blijf je niet alleen achter met reuze overzichtelijke aantekeningen, je begrijpt én onthoudt de materie ook nog eens beter. Dit is hij hoe werkt:
Vlug krabbel je wat steekwoorden en losse kreten op in je kladblok. Er wordt gedurende deze vergadering een hoop interessante informatie gedeeld. En door “aantekeningen” te maken ben je er zeker van dat je deze op een later moment nog kunt raadplegen.
Totdat je ze daadwerkelijk nodig hebt. Dan zie je tot jouw grote verbazing dat wat vorige week zo klaar als een klontje was nu één grote warboel is. Wat bedoelde je ook alweer met ‘dossier Aanpak K.L, Janine?’ en ‘vrijdag 15:00 Kolen’? Huh, had je vandaag een afspraak staan dan?
Kortom:
Jouw noteertechniek rammelt aan alle kanten. Enige structuur ontbreekt, je hebt totaal geen overzicht en door sporadisch wat zaken neer te pennen verlies je na een paar uur al de context.
Hierdoor zie je niet alleen zaken over het hoofd (belangrijke informatie, aandachtspunten, maar ook afspraken en acties), het ook voor anderen onmogelijk om na de meeting jouw aantekeningen te lenen. Hierdoor bemoeilijk je de samenwerking.
We kunnen dus wel zeggen dat jouw notities het een en ander te wensen over laten. Gelukkig is er een andere manier; een wijze waarop je iedere stukje interessante informatie helder en overzichtelijk noteert. Zodat je het niet alleen op ieder moment kunt raadplegen, maar ook dat je werkelijk begrijpt wat er staat:
De Cornell Methode.
De Cornell methode
Misschien heb je er ooit van gehoord. Het is een noteertechniek waarmee je telkens op eenzelfde wijze aantekeningen maakt. Hierdoor bevatten je notities structuur, heb je overzicht en hoef je niet door een warboel aan steekwoorden en krabbels heen te spitten. De eenvoud van de techniek helpt je daarnaast je focus te houden bij wat werkelijk belangrijk is, namelijk de meeting waarin jij je begeeft.
De techniek is rond de jaren ‘50 door Cornell University bedacht en werd daarna razend populair onder hun studenten. Tot op heden is het nog steeds een geliefde methode onder studenten maar ook kenniswerkers, om informatie zo overzichtelijk mogelijk te noteren.
Hij is vrij simpel:
Het enige dat je nodig hebt is pen en papier. Idealiter kies je één vaste kladblok voor al je aantekeningen zodat je al jouw notities op één vaste plek hebt bewaard. Dit kan zowel een papieren kladblok zijn, maar een Rocketbook werkt ook uitstekend.
Wat is een Rocketbook?
Een Rocketbook is een “kladblok” gemaakt van geplastificeerd papier. Deze kun je na afloop schoonvegen met een nat doekje, waardoor je ‘m keer op keer opnieuw kunt gebruiken. Lekker duurzaam dus. Maar dat niet alleen. Ook heel handig. De Rocketbook bevat namelijk een app waarmee je, dankzij de QR-code op iedere pagina, je aantekeningen digitaal vastlegt. Raak je ‘t nooit meer kwijt.
De pagina verdeel je vervolgens in drie vlakken, dit leggen we je zometeen uit. Het net van deze vlakken is dat je onderscheid kunt verschillende soorten aantekeningen kunt maken; een samenvatting, een plek voor kernwoorden, vragen, begrippen acties en afspraken, én de aantekeningen van de meeting zelf.
Waarom werkt dit zo goed? Nou, om verschillende redenen:
1. Het helpt je de informatie beter te begrijpen
Tuurlijk gaat dat vlugger; op je laptop aantekeningen maken. Je opent een bestandje en tikt razendsnel en haast letterlijk op wat er gedurende de meeting gezegd wordt. Maar dat is volgens tal van onderzoekers juist het probleem: je typt letterlijk over wat je hoort. Je brein verwerkt de informatie nauwelijks.
Indien je met de hand schrijft, dwing je jouw brein een selectie te maken. Je moet daadwerkelijk nadenken over de inhoud. Hierdoor maak je nieuwe verbindingen en maak je associaties met wat je al kent. Je begrijp de informatie beter.
Daarnaast word je niet afgeleid door programma’s die op de achtergrond draaien of door mails die binnenkomen. Het is alleen jij en het papier. Vrij weinig afleiding. Hierdoor kun jij je beter concentreren op wat er wordt gezegd en verhoog je jouw begrip.
2. Het helpt je de informatie beter te onthouden
De Cornell Methode zorgt er daarnaast voor dat je de informatie die je neerpent beter en langer onthoudt. Ook dit heeft weer te maken met het feit dat je met de hand noteert, maar ook met de mogelijkheid tot herhaling.
Wat bedoelen we hiermee?
De Cornell Methode levert uiteindelijk een ontzettend overzichtelijk velletje notities op; aantekeningen waar je iets mee kunt en begrijpbaar zijn, én blijven. Hierdoor kun je ze keer na keer doorlezen; handig indien je de informatie die erop staat daadwerkelijk wilt leren.
Kijk je naar de Ebbinghaus Curve, dan zie je namelijk dat je informatie een aantal keer tot je moet nemen om deze niet te vergeten. Je moet keer op keer herhalen. Met aantekeningen die met met deze notatietechniek zijn gemaakt, kan dat.
Kortom:
De Cornell Methode is een uitstekende manier om gedurende belangrijke meetings notities te maken. Enerzijds omdat je hierdoor de stof beter begrijpt, anderzijds omdat je de informatie beter en langer onthoudt. En omdat hij zo ontzettend makkelijk is om te gebruiken, zijn we ervan overtuigd dat het jouw nieuwe go to noteertechniek wordt.
Dit is hoe je ‘m gebruikt:
De Cornell Methode uitgelegd in 8 (eenvoudige) stappen
Stap 1. Aan de onderkant van de pagina trek je een horizontale streep
Neem je vaste kladblok of Rocketbook erbij en trek op ongeveer ¼ van het vel papier een streep. Deze kolom gebruik je later om al je aantekeningen samen te vatten in slechts een paar regels.
Stap 2. Aan de linkerkant van de pagina trek je een verticale streep
6 centimeter van de paginarand af trek je een streep van boven naar onder. Dit creëert een vlak waar je later kernbegrippen, definities, vragen, afspraken of acties kunt opschrijven.
Het vlak dat nu aan de rechterkant is ontstaan, is het gedeelte waar je straks het merendeel van de informatie opschrijft; jouw notities. Deze moet groot genoeg zijn om in korte zinnen de kern in bulletpoints op te schrijven.
Stap 3. Bereid een aantal pagina’s voor
Voor jouw meeting begint is het handig dat je al een aantal pagina’s voorbereid. Bedenk daarom hoeveel pagina’s je nodig denkt te hebben en bereid deze voor. Zo hoef je niet gedurende de meeting nog snel lijnen te trekken.
Stap 4. Zet het onderwerp en de datum erboven
Zodra de meeting is aangebroken, zet je in de linkerbovenhoek het onderwerp. Noteer gelijk de datum en eventueel de personen die aanwezig zijn. Kies welke informatie voor jou relevant is, zolang je maar telkens op dezelfde manier de aantekeningen benoemt. Dit maakt het makkelijker om ze op een later moment terug te vinden en te indexeren.
Stap 5. Noteer
Nu begint het echte werk. Gedurende de meeting schrijf je in het grote rechtervak alles op dat voor jou interessant is of waar je later nog wat mee wilt doen. Hierbij is het belangrijk dat je zaken in eigen woorden opschrijft. Houd het zo concreet mogelijk; bij feitelijke informatie en algemene ideeën, begrippen en vragen. Voorbeelden en anekdotes vermijd je. Durf ook zeker met bulletpoints, symbolen en afkortingen te werken. Zolang het morgen of over een week nog maar duidelijk is wat je bedoelt.
Zodra er een nieuw onderwerp aanbreekt, sla je een witregel over of begin je op een nieuwe pagina. Dat houdt het overzichtelijk.
Stap 6. Noteer afspraken, acties, kernwoorden en begrippen in het linkervlak
Zodra de meeting is afgelopen, neem je even twintig minuutjes de tijd om door je aantekeningen heen te lopen en deze te verwerken. Lees door wat aan de rechterkant staat en markeer eventueel de belangrijkste punten.
Acties of afspraken die daaruit voortvloeien, pen je aan de linkerkant neer zodat je ze straks makkelijk kunt overzetten in je time management systeem. Ook eventuele belangrijke begrippen of kernpunten zet je in de linkerkolom. Zaken die niet langer relevant zijn, streep je door.
Stap 7. Maak een samenvatting van je aantekeningen
Tot slot vat je alle informatie uit de rechterkolom samen in een paar regels: wat was nou werkelijk de belangrijkste boodschap gedurende de meeting? Wat heb je kunnen concluderen? Schrijf dat in maximaal drie zinnen aan de onderkant van de pagina. Een uitstekende manier om het grote geheel te overzien
Stap 8. Plan de acties en afspraken in je time management systeem
Uit iedere vergadering komen altijd wel acties, afspraken of verantwoordelijkheden voort. Om te voorkomen dat je de volgende meeting erachter komt dat je nog wat had moeten voorbereiden, neem je nu even de tijd om zaken netjes in te plannen. Als het goed is kun je nu in de linkerkolom zien wat er nog moet gebeuren. Plan die in je time management systeem:
- Acties die jij moet ondernemen zet je op je to do-lijst.
- Zaken die je nog met iemand wilt bespreken, plaats je op een bespreeklijst
- Voor afspraken of grote klussen plan je tijd vrij in je agenda.
- Zaken die je in de gaten moet houden totdat de volgende meeting plaatsvindt? Plaats die op je wachten op-lijst.
In onze training Time Management vertellen we je graag meer over het inrichten en gebruiken van een time management systeem. Wil je daar meer over weten, check dan zeker onze trainingspagina en schrijf je in voor onze cursus, op locatie of online.
Kortom
Na het volgen van bovenstaande stappen heb je een mooi velletje met de belangrijkste punten van de meeting. Erg handig, want zo kun je er na afloop nog eens doorheen lopen Ook de afspraken en acties die uit die meeting zijn voortgekomen, heb je vastgelegd. Eerder had je die wellicht over het hoofd gezien, maar door de overzichtelijke opzet van de Cornell Methode voorkom je zo’n situatie waarin je tijdens de volgende meeting tot het besef komt dat jij acties over het hoofd hebt gezien. “Shit…”
Probeer de Cornell Methode daarom eens zelf uit, tijdens een vergadering maar ook zodra je bijvoorbeeld een cursus of training bijwoont. Die van ons bijvoorbeeld: de 1-daagse training Time Management. Daar leer je namelijk zoveel handige tips and tricks rondom slimmer werken, die wil je keer na keer kunnen nalezen. Deze techniek helpt daarbij 😉
Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!
Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.
Wie zijn wij? | Cursus Time Management
Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.
- 1-daagse training Time Management | Blog
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Feedback Geven | Blog
- 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog