door Redactie TIJDwinst.com
Slimme tips voor ieder druk bezet mens.

Dit Doen Succesvolle Mensen Anders Dan Jij (Tot Nu)

Er is 1 groot verschil tussen een succesvolle mensen en de middenmoot. De één kijkt naar de beloningen die hij nu kan krijgen. De ander richt zijn blik op de toekomst. De langetermijn. Jij kunt vast raden wie vervolgens succesvoller, maar ook productiever, gezonder en gelukkiger is — juist, die laatste. Dit is zijn geheim.

Hoe kortetermijnbeloningen je beroven van toekomstig succes

Waar een ware uitblinker zich bezighoudt met ambities op de langetermijn, bekommert de ‘gewone’ of ondermaats presterende persoon zich liever om het heden. Om het genot en plezier dat hij of zij nu kan krijgen. Niet morgen. Niet over vijf jaar. Nu.

En hoewel deze zogenaamde ‘instant gratification’ op het moment zelf inderdaad lekker voelt, zorgt het uiteindelijk wel voor een verschil tussen ‘de succesvolle mens’ en ‘de middenmoot’. 

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Een verschil dat geleidelijk aan, maar gestaag ontstaat:

In plaats van zichzelf te trakteren op dat nieuw paar schoenen, spaarde de een. 

In plaats van een patatje naar binnen te werken, koos de ander een gezonde optie.

In plaats van te ‘snoozen’, had de ander er al een rondje hardlopen op zitten.

In plaats van zich bezig te houden met ad hoc zaken, werkte de ander aan werkelijk belangrijke taken.

Subtiele verschillen in keuzes. Keuzes waar je op de korte termijn misschien niets van merkt, maar die uiteindelijk wel bepalen hoe succesvol, gezond, productief en gelukkig je in je latere leven bent. 

 “De meeste uitdagingen die jij in je persoonlijke leven tegenkomt, ontstaan door een te kortetermijnfocus.” – Tony Robbins

We kunnen dus eigenlijk gelijk ons punt maken. Het artikel hier afkappen. Jou vertellen dat als je succesvol wil zijn jij je blik op de toekomst moet richten. Langetermijn versus kortetermijn. Maar dat doen we niet. Het blijkt namelijk dat het merendeel van de mensen dát juist lastig vindt.

En het is niet geheel hun eigen schuld.

succesvolle mensen HOE

Waarom je het toch niet kunt laten

Jij kunt je ook wel bedenken dat het kopen van een nieuwe racefiets nu niet de beste keuze is. Eigenlijk wil je sparen. En je wéét ook wel dat eindelijk dat managementboek lezen je meer oplevert dan een zoveelste bingewatch-sessie. Toch geef je toe. En daar mag je deels je brein de schuld van geven. 

Zeg jij namelijk ‘ja’ tegen een beloning op de korte termijn, dan krijgt je brein een kick. Een dosis dopamine dat jou een kortstondig geluksgevoel krijgt. En dat voelt fantastisch! Zo fijn zelfs, dat je de langetermijn gedurende een korte tijd uit het oog verliest.

Onthoud dat als jij ‘ja’ zegt tegen beloningen op de korte termijn, je vaak gelijktijdig ‘nee’ zegt tegen waardevolle gevolgen op de lange termijn. 

En omdat je brein weet “hé, de laatste keer dat ik gamen verkoos boven een saai stuk lezen, voelden wij ons erg happy, weet je nog? Let’s do that again!” — blijkt het erg moeilijk om op dat moment bewust de keuze te maken je daar tegen te verzetten. 

Wat jij en je brein echter niet weten is dat dit geluksgevoel maar van erg korte duur is. Na een week voelen die nieuwe schoenen namelijk niet meer zo speciaal als toen je ze net kocht. En dat patatje? Hm, nu je op de weegschaal staat denk je daar anders over.

Met andere woorden: 

Het najagen van directe beloningen en het plezier dat je daardoor ervaart, is fijn. Uiteindelijk raakt het ‘op’. Je blijft achter met een leeg gevoel. Misschien zelfs met een lege portemonnee of een stapel werk dat is blijven liggen. 

Leer je echter deze verleidingen het hoofd bieden – je zoekt naar beloningen op de lange termijn – dan gebeurt er iets fantastisch. Niet alleen zul je merken dat jouw geluksgevoel langer meegaat, het heeft ook daadwerkelijk effect op je leven. Ineens zit je beter in je vel, maak je promotie en ligt je boek op de planken — ineens behoor je tot de groep ‘succesvolle mensen’.

… maar hoe bereik je dit punt?

Bepaal welke versie van jezelf je wil zijn

Het heeft geen zin om je voor te nemen om te sporten en die snack te laten staan. Om te besluiten concentratiewerk voorrang te geven op nietszeggende meetings. Nee. 

De enige manier waarop je ‘instant gratification’ het hoofd kunt bieden, is je te focussen op de vruchten die je op de lange termijn kunt plukken. En zodra je jezelf als twee aparte personen gaat beschouwen, gaat dat als vanzelf. 

Wat bedoelen we daarmee? Nou, laten we stellen dat je twee versies van jezelf hebt. 

  • Je hebt de ‘toekomstige ik’. De versie die jouw doelen en ambities bepaalt en die droomt over een succesvolle toekomst. Deze persoon wil je worden. 
  • En dan heb je de ‘tegenwoordige ik’. De versie die verantwoordelijk is voor het daadwerkelijk uitvoeren. De persoon die op dit moment dit artikel leest en zometeen liever Call of Duty speelt dan aan een belangrijke presentatie begint. 

Wil jij succesvol worden dan moeten deze twee versies op één lijn liggen. Je ‘toekomstige ik’ kan namelijk wel dromen van een eigen bedrijf, voert je ‘tegenwoordige ik’ niets uit dan gebeurt er vrij weinig. 

Of dat lukt hangt van 2 zaken af:

  1. Erken je dat het uiteindelijke resultaat beter is dan de beloning op de korte termijn? Die presentatie voorbereiden is inderdaad saai. Je weet echter dat je hierdoor dichterbij die promotie komt — iets dat uiteindelijk lekkerder voelt dan dat dat uurtje gamen.
  2. Ligt het doel binnen je comfortzone (of zul je hier toch moeten uitstappen)? Iets dat nieuw en vreemd is, is eng. Intimiderend zelfs. Zoiets ga je liever uit de weg. Ben je er echter bekend mee, dan voer je het  moeiteloos uit.

Twee factoren die bepalen of de ‘tegenwoordige ik’ besluit om voor de kortetermijnbeloning te gaan (de weg naar middelmatigheid) of de langetermijnbeloning (de weg naar succes). 

Ga je voor dat laatste, laat het dan niet alleen van wilskracht en motivatie afhangen. Die strijd verlies je geheid. Geef je ‘tegenwoordige ik’ een duwtje in de juiste richting. Op de volgende manier:

Checklist thuiswerken tip

Hoe jij je blik op de toekomst kunt richten — 3 tips

1. Laat jouw twee versies samenwerken

Je ‘toekomstige ik’ en je ‘tegenwoordige ik’ zullen samen aan de bak moeten, wil je voorkomen dat je voor die makkelijke ‘instant gratification’-weg kiest. Door bij iedere actie die je onderneemt na te denken over de langetermijneffecten kun je daar invloed op uitoefenen. 

Bedenk hoe teleurgesteld je in de toekomst bent wanneer je nu kiest voor de snelle beloning — die dure racefiets, dat patatje, Netflix. Voel dat. Ga echt na hoe het jou mentaal, fysiek, financieel of professioneel zou beïnvloeden. 

Schrijf dat desnoods op. Stel een lijst op van doelen, dromen en wensen — hoe wil jij dat over, zeg 10 jaar, je leven eruit ziet? Wie is de ‘toekomstige ik’? 

Maak vervolgens een lijst met zaken waar jij je op dit moment bezig houdt — de ‘tegenwoordige ik.’ Komen die dingen overheen? Nee? Wat moet je anders doen? Welke zaken met je schrappen? Wat moet je meer doen, of minder? Wees je daarvan bewust. 

2. Voorkom de drang naar ‘instant gratification’ door te plannen

Je ambities en doelen tot slot vastleggen voorkomt afleiding door kortetermijnzaken. Wanneer jouw ‘toekomstige ik’ namelijk weet dat het morgen twee uur lang aan die presentatie gaat werken, verklein je de kans dat je op het laatste moment voor ‘instant gratification’-zaken gaat. 

Neem daarom je lijst met taken, doelen en ambities erbij en plan: 

Plaats grote klussen in je agenda (het liefst zo vroeg mogelijk in de ochtend). Moeten daar onbelangrijke zaken voor schuiven? Prima, overweeg zelfs of je die überhaupt wel wil uitvoeren. Kleinere taken die je dichterbij je doel brengen bewaar je in je takenmanager. Rooster ook hier gedurende de week tijd voor in.

Gedurende je (werk)week schenk je aandacht aan die taken en afspraken. Wil je uiteindelijk bij het groepje ‘succesvolle mensen’ horen, dan krijgen die zaken voorrang. 

Tijdens onze 1-daagse cursus Time Management gaan we dieper in op realistisch plannen — van je ambities, maar ook zeker van je werkzaamheden. Kijk er zeker eens naar. 

3. Maak je ambities en doelen minder intimiderend

Een andere manier om te voorkomen dat je zwicht voor ‘instant gratification’ is door je doelen en ambities minder zwaar te maken. Minder intimiderend. Meer binnen je comfortzone. (Eén van de factoren, wist je nog?). Dit lukt zodra je het uitvoeren van een taak terugbrengt naar de meest simpele handeling

Is een van jouw voornemens om meer te lezen, begin dan door dagelijks slechts 1 pagina te lezen. Meer bewegen? Doe alleen je renschoenen aan. That’s it — voor nu tenminste. Zodra je ‘tegenwoordige ik’ gewend is geraakt aan de toegankelijkheid, voer je het op.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

In dit artikel vertellen we je daar graag meer over. 

Kortom: het verschil tussen succesvolle mensen en de rest

Succesvolle mensen richten hun blik op de toekomst. De middenmoot houdt zich vooral met het achterna jagen van geluk op de korte termijn. Het is nu aan jou om te kiezen bij welke groep je past:

Eis je nu je beloning op? Door uit te slapen, te bankhangen en toe te geven aan verleiding? Of kies je voor resultaten op de lange termijn? Voor succes. Door ook soms taken op te pakken die niet fijn voelen. Waarbij je uit je comfortzone moet treden. Waarbij je ‘nee’ moet verkopen tegen alles dat jou bij je doel weghoudt.

Maak die keuze bewust. Het zou zomaar eens de rest van je leven kunnen bepalen. 

succesvolle mensen

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X