door Redactie TIJDwinst.com
Slimme tips voor ieder druk bezet mens.

Blogger testte 1000 ochtendroutines. Dit is wat een ochtend perfect maakt

Zou jij ook willen dat er meer tijd in één dag zou zitten?  Zo’n heerlijke kickstart van je dag. Waardoor je  de rest van je dag productiever bent. Het kan! Er zijn tal van manieren die jou die perfecte ochtend kunnen bieden. Wat voor jou de beste ochtendroutine is, heeft blogger James 1000 keer uitgetest. De allerbeste lees je hieronder. 

Uit die 1000 ochtendroutines kwam 1 eindconclusie naar voren

Wat is een goede dagroutine?

Er is een boekenkast volgeschreven over hoe je jouw onproductieve ochtend kunt omtoveren tot een miracle morning (zo ook de naam van één van deze boeken). Super handig. Maar zodra jouw alarm afgaat ‘s ochtends blijk jij toch weer sjaak afhaak te zijn en binnen no time geef je het op en val je terug in je oude slaappatroon. 

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Blogger James Everett Youngblood vond dat dat anders moest.

6 jaar lang testte hij elke aanbevolen ochtendroutine, om zo achter dé perfecte ochtendroutine te komen. Na 1000 dingen te hebben geprobeerd, kwam hij tot 1 conclusie:

Het komt uiteindelijk neer op een paar dezelfde punten, welke ochtend routine je ook probeert. 

7 dingen om precies te zijn. 

1. Een deel van je ochtendroutine besteed je aan beweging

Wat je ‘s ochtends doet, heeft invloed op de rest van je dag. Dus wees je bewust van wat je denkt en hoe je in je vel zit. Lekker fysiek bewegen draagt hier positief aan bij. Doe vooral iets dat jij leuk vindt. Zo zult het het beste gaan volhouden. 

Zo ontdekte James dat in veel ochtendroutines tips hardlopen werd aangeraden, maar hij heeft daar zelf weinig mee. Zo kwam hij niet aan de aanbevolen beweging toe. 

Kies daarom voor de beweging waar jij plezier aan hebt en wat bij jou past. Doe dit minimaal 15 minuten. Yoga, hardlopen, wandelen, krachttraining; all good. 

2. Je beste ochtendroutine begint al in de avond 

Het was makkelijker gezegd dan gedaan; het creëren van die routines. Vroeg uit de veren bleek geen easy job. En wanneer hij hier toch in slaagde, was hij totaal niet fit. Het lag aan de manier waarop hij was gaan slapen wist hij, in plaats van hoe hij de ochtend was begonnen. 

Wat hij vóór het slapen gaan deed, had een groot effect op hoe miraculeus zijn morning zou zijn. Al zijn focus lag dus op hoe hij opstond, zonder het besef hoe belangrijk die besteding van zijn avonduren waren. 

Zijn avondritme ging hij daarom aanpassen. En wel als volgt: 

  • Niet te veel eten voor het slapen gaan. Het is niet alleen nadelig voor je gewicht, zo blijkt. Het is ook negatief voor je bloedsuikerspiegel en hart- en bloedvaten.
  • Drink geen alcohol voordat je naar bed gaat. De kwaliteit van je nachtrust gaat erop achteruit, ook al denk je misschien dat je sneller in slaap valt.
  • Prep je volgende dag. Je sportkleren, je outfit en werkspullen. Leg alles al netjes klaar.
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer donker, koel en opgeruimd is. Dit helpt je lijf te ontspannen en je slaap te verbeteren.
  • Beperk je cafeïne inname. Houd je koffie shotjes in toom, vooral na 17:00 uur. Je zult je minder rusteloos voelen en je brein zal je dankbaar zijn (#zenmodus aan).
  • En vooral: kom lekker tot rust. Probeer eens een piekerkwartier of geleide slaapmeditatie om wakker liggen te voorkomen.

ochtendroutines5

3. Wees standvastig en hou vol

Zonder weerstand geen groei. Dus die sabotage van je brein mag je negeren.

Ook James ondervond dit probleem. Zijn brein maakte hem namelijk wijs dat hij nog “te moe was” en zich veel beter “nog een keertje kon omdraaien”, in plaats van die ochtendyoga sessie. 

Begrijpelijk. Ons brein houdt van routine. Het wil vasthouden aan het oude vertrouwde. Het heeft een hekel aan verandering. Dus je brein doet alle moeite om jou te overtuigen je aan het oude vast te houden.

Don’t get trapped. 

Hoe moe je ook bent: creëer routine. Dat is key voor een productieve dag, dus sta iedere dag dezelfde tijd op. Alleen dan kun jij je vastgeroeste gewoontes doorbreken. Wees dus slimmer dan je brein.

Alle begin is moeilijk. Houd vol en je zult merken dat het steeds makkelijker wordt. 

4. Je mentale gezondheid: maak het prioriteit.

Aandacht schenken aan je mind, je gedachten, is misschien niet iets dat bovenaan je ochtendroutine-lijstje staat. Toch is het aan te raden om hier een gewoonten van te maken. Het zorgt ervoor dat je ervaart hoe je je eigenlijk voelt die dag en dit neem je mee als positieve vibe voor je dag. Je staat sterker in je schoenen en weet beter wat je wel of juist niet wil. 

James ontdekte verschillende manieren om dit aan je routine toe te voegen:

ochtendroutines5

5. Ga voor focus

James leerde in zijn ontdekkingstocht naar goede ochtendroutines dat zijn focus belangrijk was, vooral in de ochtend. Meestal checkte hij eerst zijn mail, waarna hij zijn lege hoofd spamde met nieuws op social media. Jammer van zijn tijd en concentratie. 

Deze tips helpen je:

  • Geen telefoon op je slaapkamer. Dit voorkomt dat je jezelf gelijk overspoelt met informatie ‘s ochtends.
  • Zet je beste vriend op vliegtuigmodus. Ook dit weerhoud jou van nutteloze checks.
  • Blokkeer overbodige apps en websites. Zodat jouw focus hier niet door weglekt.

Alles wat een fijne ochtendroutine in de weg staat, mag weg!

6. Deep work: de ochtend is er perfect voor 

Wat doen succesvolle mensen in de ochtend? Zij creëren een vaste ochtendroutine. En dat heeft als grootste voordeel dat het je de mogelijkheid geeft om productief te zijn. En je denkvermogen en concentratie optimaal te benutten. Gebruik dat zeker!

Probeer 1 a 2 uur te werken (afhankelijk van hoe laat je opstaat), nog vóór je ontbijt. En besteed deze tijd aan je belangrijkste werk – Deep Work. Dat ene lastige project dat zoveel concentratie vraagt, bijvoorbeeld. 

Bedenk eens hoeveel bergen je kunt verzetten als je alle werkdagen daarmee begint. Iets met morgenstond en goud in de mond. De impact op je (werk)leven zal enorm zijn. Want dit zijn juist die taken waar je na een lange dag niet meer aan toe komt. 

James ontdekte zelfs dat het tackelen van die zware klus in de ochtend zijn hele dag productiever maakte. De ochtend tijger!

Ga dus zelf eens ervaren hoe dit jouw leven kan veranderen.

ochtendroutines5

7. Overdrijf niet

Denk nou niet dat je álle bovenstaande tips in een ochtend moet proppen. Dit klinkt stressvol en dat willen we juist niet. 

James ervaarde dat aan levende lijve.

Hij volgde alle tips op tijdens zijn ontdekkingstocht naar de ultieme ochtendroutine. Zo hoopte hij een productieve dag tegemoet te gaan. Maar niets was minder waar en hij ontdekte al snel dat het teveel was. Hij besloot erin te matigen en zo ontstond en een goede balans. 

De ene ochtend startte hij met yoga en meditatie, gevolgd door een concentratietaak. Een volgende dag ging hij voor een wandeling met zijn echtgenote waarna hij nog 10 minuten ging journalen. Op die manier was hij productief, maar zonder te overdrijven en stress te ervaren.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Ga hier zelf mee experimenteren. Volg niet zomaar alle tips op maar creëer jouw eigen ultieme ochtendroutine. Prop je ochtend niet vol maar kies. Neem tijd om je gedachten op een rij te zetten, beweeg en neem een moment de tijd voor werk. C’est ça.

Zo creëer jij jouw eigen gezonde en effectieve ochtendroutine. 

Samenvattend 

Vragen als ‘wat is een goede ochtendroutine’? En ‘waarom ochtendroutine’? Daar weet jij nu raad mee. Laat die stapels boeken die jou vertellen hoe je je dag goed kan starten voor wat ze zijn. Volg de raad van James. En rock je ochtend. 

  • Je beste ochtendroutine begint al in de avond. 
  • Wees standvastig en hou vol.
  • Beweeg een gedeelte van je ochtendroutine.
  • Hou je focus.
  • Deep work: de ochtend is er perfect voor.
  • Je mentale gezondheid: maak het prioriteit.
  • Overdrijf niet.

ochtendroutines5

Wil je de rest van je dag ook productief zijn? 

Hoe je je ochtend aanpakt, weet je nu. Maar de rest van je dag kun je ook upgraden qua productiviteit. De energie die je nu overhoudt, zou je kunnen besteden aan een cursus TimeManagement. Onze eendaagse trainingen leren je hoe je nog effectiever je tijd kunt besteden. Niet alleen ‘s ochtends, maar heel de dag. 

En mocht je nou allemaal heel interessant vinden, dan raden we je zeker aan om ons ook op Instagram te volgen. Daar ontvang je haast dagelijks korte, eenvoudige tips op het gebied van gesprekstechnieken of timemanagement. Leuk om ook een kijkje achter de Tijdwinst-schermen te krijgen? Volg dan ook zeker Björn; hét mastermind achter alles dat ook maar met productiviteit en persoonlijke effectiviteit te maken heeft.

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X