Waarschijnlijk is hij zich er zelf nooit bewust van geweest, maar Goethe’s time management les is er één die vandaag de dag nog altijd actueel is. Hij wist namelijk met 1 vraag uitstelgedrag uit te bannen door belangrijke taken voorop te stellen en onzinnige taken te vergeten, begin 1800.

Dingen die het belangrijkst zijn, mogen nooit lijden onder dingen die het minst belangrijk zijn.

Dat stelde de beroemde Duitser Johann Wolfgang von Goethe – die zichzelf zo’n 2 eeuwen geleden onsterfelijk maakte door verschillende grote literaire werken te schrijven tijdens roerige politieke tijden. “Na een leven van buitengewone productiviteit overleed hij op de leeftijd van 82 jaar in Weimar”, schrijft Wikipedia niet voor niets.

De beste man was altijd bezig. Met leren, met lezen, met filosoferen met zijn beste vriend Schiller en vooral met schrijven. Hij schreef meer dan 80 werken in zijn leven, waaronder literatuur, maar ook veel toneelstukken en wat poëzie.

Hoe hij dat in één mensenleven voor elkaar kreeg? Door zijn levensspreuk werkelijk in de praktijk toe te passen:

“Dingen die het belangrijkst zijn, mogen nooit lijden onder dingen die het minst belangrijk zijn.”

Goethe had het hier over prioriteiten stellen. Wat moet je nu doen en wat er kan wachten tot later. En gelijk had hij. Toen al. Vandaag de dag geldt zijn uitspraak namelijk nog steeds.

time management goethe

Time management gaat immers nog steeds om nu doen wat het belangrijkst is en de rest van je belangrijke taken slim inplannen op een later tijdstip. Zo werk je aan de meest waardevolle dingen in het leven, werk je nooit met stress tegen een deadline aan en heb je controle over je tijd.

Hoe simpel en tijdloos Goethe’s time management les ook is, belangrijke taken voorrang geven op onbelangrijke taken blijkt in de praktijk lastiger gedaan dan gezegd.

Time management: waar het mis gaat – volgens de wetenschap

We hebben namelijk in grote mate de neiging om onze belangrijkste taken juist uit te stellen en in plaats daarvan eerst met de minst belangrijke dingen aan de slag te gaan. Op die manier voel je, wanneer je tegen je deadline aan zit, een grotere druk en denk je productiever te zijn.

Wie kent er niet dat moment waarop je je boekenkast op alfabetische volgorde gaat sorteren – want voor je gevoel moet dat nu echt – terwijl er een deadline voor dat project op je ligt te wachten. Nog nooit gaf je je met zoveel overgave voor een nette boekenkast. Dat project laat je nog even liggen tot je de druk pas echt gaat voelen, zo tegen het randje van je deadline aan. Want dat werkt zo goed voor jou.

Welnu, laat me je voor eens en altijd uit deze droom helpen: je belangrijkste taken op het laatste moment doen werkt niet goed voor je productiviteit. Het is – niet alleen volgens mij, maar ook volgens de wetenschap – een onomstotelijk fabeltje.

Wat er namelijk in werkelijkheid gebeurt wanneer je je taken uitstelt tot vlak voor de deadline – in plaats van je belangrijkste taak als eerst aanpakken zoals Goethe dat doet – is volgens verschillende studies het volgende:

  • je hebt meer stress;
  • je hebt, wanneer je dit regelmatig doet, meer kans op een burn-out;
  • je maakt meer fouten in je werk;
  • je creativiteit neemt een duik;
  • en je bent uiteindelijk langer met je taken bezig, dan wanneer je er eerder aan begonnen was.

“Things that matter most must never be at the mercy of things that matter least.”

Zo tackle je je belangrijkste taken als eerst, net als Goethe

Oké, je belangrijkste taken uitstellen tot het laatste moment is dus niet de manier. Maar wat moet je dan wél doen?

2 dingen:

1. Stel 1 vraag

“Wat is op dit moment de meest waardevolle besteding van mijn tijd?” Je vraagt jezelf dus af wat nu het belangrijkst is. Welke taak het minst kan wachten. Of welke van jou afhankelijk is in de uitvoering. Of welke het meeste resultaat gaat opleveren.

2. Plan je belangrijkste eerstvolgende taak

(die je zojuist dus vastgesteld hebt) vervolgens niet te krap in. Waarschijnlijk heb je die neiging altijd gehad om de tijdsdruk op te voeren. Maar plan hem vanaf nu juist wat ruimer. Een extra 20% is het beste. Denk je dus een uur nodig te hebben om de opzet van je artikel te maken? Tel daar maar 10 tot 15 minuten bovenop dan.

Onthoud deze twee stappen en probeer ze in het dagelijks leven met alle bijbehorende taken toe te passen. Bedenk bij elke taak waar je aan begint of dit de belangrijkste is, of dat je eigenlijk een andere meer belangrijke taak aan het uitstellen bent door kleine klusjes op te pakken.

Aan de slag

Probeer eens, wanneer je ongeorganiseerde boekenkast weer naar je lonkt, het belang van die taak te bepalen en kijk hoe je je tijd beter zou kunnen besteden. Misschien moet je toch maar eens aan dat rapport beginnen dat komende maandag af moet zijn? Of aan dat boek waar je al maanden – zo niet jaren – aan wil beginnen, maar waar je niet aan toe lijkt te komen doordat je in plaats daarvan onbelangrijke taken aan het uitvoeren bent.

Onthoud dus de 2 stappen, pas ze toe in je dagelijks leven et voila: je treedt in de voetsporen van Goethe. Je maakt onderscheid tussen belangrijk en minder belangrijk en je laat het een niet onder het ander lijden. Jij hebt de essentie van time management onder de knie, met een beetje hulp van een eeuwenoude Duitse grootmeester. Wie kan dat nou zeggen?

Ben je op zoek naar meer praktische handvaten om time management meesterschap te bereiken? Leer dan hoe je een krachtig actieplan voor je dag opstelt, waarmee je elke dag relaxt én met voldoening de avond in kunt gaan.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog