Ze kwam, ze zag en ze zette alles op z’n kop. Je werk- of leefruimte opruimen en inrichten zal nooit meer hetzelfde zijn zodra je Marie Kondo’s populaire minimalistische opruimtips kent.

Opruimen: we doen het zowel thuis als op kantoor helemaal verkeerd met z’n allen – dat is Marie Kondo’s boodschap aan de wereld. Haar visie op rommel is revolutionair te noemen en haar methode heeft zelfs een eigen naam: de KonMari-methode. Een minimalistische leefwijze is het eigenlijk, met zijn eigen volgelingen genaamd de ‘Konverts’.

Gaat misschien wat ver, maar je kunt er ook je eigen inzichten uit opdoen en die meenemen in hoe je voortaan naar je eigen rotz… – eh, spullen kijkt. Dat is namelijk waar opruimen écht begint, volgens Marie Kondo. Bij de essentie van alle spullen die je hebt.

Opruimtips minimalisme_

Ja, daar beginnen we. Want deze manier van opruimen gaat veel verder dan een korte tip om je vaat sneller te wassen. Dit is écht hardcore minimalistisch opruimen.

Goed. De essentie van je spullen, dus. Het begin.

“We zijn omringd met onze spullen, alleen maar om nog meer dingen aan te schaffen. We hebben geen idee meer wat we allemaal hebben of wat we überhaupt nodig hebben. Nog erger; de meeste van die spullen zijn niet de dingen die ons aan het hart gaan.”, zegt Kondo in haar bestseller ‘Opgeruimd! – de manier om orde en rust in je leven te brengen’.

Niet gek dat je zoveel spullen hebt, hoor. Het is in de meeste gevallen te verklaren door 2 emotionele valkuilen: vasthouden aan wat er ooit was (bergen souvenirs en spul van vroeger) of vasthouden aan wat ooit van pas kan komen (restpartij planken, oude kleren, verhuisdozen die al vijf jaar ongeopend op zolder staan, halfvolle verfblikken etc.).

Geen wonder dat we aan het opruimen blijven. We hebben ook zoveel om op te ruimen! En dan doen we dat ook nog eens verkeerd…

Onze grootste opruim-fout: “Dingen organiseren en opbergen is een illusie”

Ons probleem is volgens Kondo dat we allemaal op zoek zijn naar één simpele organisatie-truc om onze rotzooi op te bergen. Maar je wil je spullen helemaal niet op een magische manier opbergen. Dan kom je het namelijk binnen de kortste keren weer tegen, als rommel, en kan de opruim-cyclus opnieuw beginnen. En dat werkt dus niet, zegt Kondo.

“Dingen op een bepaalde plek opbergen creëert slechts de illusie dat het rommel-probleem opgelost is.”

Je wil helemaal geen onnodige spullen meer hebben, alleen om ze telkens maar weer weg te moffe… – eh, op te ruimen. Een eenmalige, grondige oplossing voor ons opruim-probleem, dat is wat we nodig hebben. En o, dat is toevallig ook precies wat de KonMari-methode is.

Een manier van opruimen die het niet alleen grondig aanpakt, maar die wél blijft motiveren om alles aan kant te krijgen. De truc: een helder einddoel en meteen duidelijke resultaten. Iets dat ons brein nodig heeft om aan de gang te blijven.

“Als je de juiste methode toepast en je je concentreert op rotzooi diepgaand elimineren in een korte tijdsperiode, dan zul je zien dat die directe resultaten je de motivatie geven om door te gaan en om je ruimte voortaan zo te houden.”

Belangrijk – want geef toe; meestal begin je met de beste intenties, tot je jezelf in de garage of op zolder aantreft tussen de Kerstboom en wintersportpakken en dan puffend opgeeft omdat je niet meer weet waar het begin of het einde ook alweer was.

Oké – alles helder, kom maar op met die KonMari-aanpak!

Opruimtips minimalisme

3 opruimtips van Marie Kondo

Opruimtip 1: Bedenk wat je wil bereiken met je opruimsessie

“Het ware doel”, schrijft Kondo, “is bepalen welke levensstijl je wil aanhouden zodra je huis op orde is.”

Dit gaat dus verder dan “ik wil die rommel niet meer zien”. Het gaat om nadenken over wat je met je leefruimte wil bereiken, zodra je verlost bent van alle rommel.

  • Moet het je creativiteit bevorderen?
  • Sociaal leven aanwakkeren?
  • Ruimte voor nog een gezinslid maken?
  • Of een hobby?
  • Geschikt worden om thuis te werken?

Bepaal je doel en ga daar letterlijk plaats voor maken.

Opruimtip 2: Houd waar je blij van wordt, de rest mag weg

Klinkt resoluut, en dat is het ook. Maar alleen zo creëer je de ruimte voor jouw ideale levensstijl.

De kernregel van de MariKondo-methode is daarom deze: “Behoud alleen waar je blij van wordt.” Oké, en wat praktisch écht nodig is kan natuurlijk ook niet weg. De rest allemaal wel.

Je denkt bijvoorbeeld misschien dat een grote boekenkast heel intellectueel staat in je woonkamer, maar waarschijnlijk is het grotendeels rommel. Niet om je boekencollectie te beledigen, maar ga eens na welke boeken je écht nodig hebt en welke boeken je écht blij maken? Behoud alleen die, de rest mag weg. Wedden dat je nog maar een plankje overhoud?

opruimtips-minimalisme-2

Loop zo werkelijk alles dat je bezit na. “Word ik er blij van?”, “Heb ik het écht nodig?” – zo nee, dan weg.

O, en prent dit ook even in je hoofd: “Dit gaat nog een keer van pas komen” is een leugen. Zelfs “Dit moet ik écht bewaren” en “Hier ga ik ooit zeker nog iets mee doen” slaan nergens op.

Al die spullen zijn onnodig. Ze herinneren je er alleen maar aan dat je ‘daar nog steeds niks mee gedaan hebt’ én vullen onnodig je huis én je hoofd.

Die kalligrafieset, dat lege canvas in de hoek die je al 6 maanden aanstaart vanaf die schildersezel, die stapel tijdschriften, make-up die je nooit opdoet, de bierflesjesverzameling die eigenlijk al jaren stilstaat, halfvolle verfblikken. Maar ook al die administratiemappen sinds 1995. Al je paperassen kunnen inmiddels gedigitaliseerd worden, heel makkelijk zelfs in twee stappen. En dan: weg, weg, alles weg.

Kun je écht niet loslaten? Onthoud dan dit: je doet die spullen een grotere eer aan door ze weg te gooien of door te geven dan ze maar oneindig nutteloos te bewaren.

Kondo: “Door iets weg te gooien, gooi je die herinneringen of je identiteit niet weg. Door uit te selecteren welke van die dingen je wérkelijk vreugde brengen, kun je exact identificeren wat je echt liefhebt en wat je echt nodig hebt.

Bezittingen verliezen letterlijk en figuurlijk hun waarde als ze ongebruikt in huis blijven liggen. Je doet ze meer eer aan door ze weg te doen.”

Of weg te geven natuurlijk. Doe de kringloopwinkel of een goede vriend(in) een plezier en gun je toch-niet-zo-waardevolle-of-bruikbare spullen een nieuw leven, bij een nieuwe eigenaar die ze weer de waarde geeft die ze verdienen.

Opruimtip 3: Leg alles dat overblijft op de juiste plek

Heb je het proces doorlopen? Losgelaten wat losgelaten moest worden? Weggedaan wat weggedaan moest worden? Als het goed is heb je dan nu nog maar 2 soorten spullen over:

  • dingen die je (écht) blij maken…
  • …en dingen die je (écht) nodig hebt.

Die spullen ga je nu de plek geven die ze verdienen. Niet weggestopt in een vernuftig opbergsysteem, maar geplaatst op de plek waar ze doen wat ze horen te doen: je blij maken of nuttig zijn.

Één fles shampoo op de badkamer, in plaats van een heel arsenaal aan ooit gekochte badspullen die al maanden – zo niet jaren – klaarstaan om gebruikt te worden in de voorraadkast. Één gereedschapskist in de schuur, in plaats van overal wat materiaal en klusonderdelen ‘die nog een keer van pas kunnen komen’ bewaren. Één rij favoriete kleren in je kast, zonder ‘items achterdoor die je misschien nog eens gaat dragen’. En maar één rij boeken die je echt nog eens wil lezen of waar je echt een voorliefde voor hebt, in plaats van een hele kast vol waarbij je niet eens meer weet wat je hebt – laat staan dat je er nog eens wat uit pakt om te gaan lezen. En dat ene prachtige souvenir uit Marokko dat je nog hebt bewaart, dat zet je mooi op de schouw – waar het je, elke keer als je er naar kijkt, blij kan maken.

Minimalisme in de praktijk

En zie daar: plotseling is er ruimte voor een tuinset in de garage die er voortaan voor zorgt dat je vaker lekker buiten gaat eten met je gezin of in de zomer wijntjes nipt met vrienden. En zolder is nu een ideale plek voor een werkbureau, zodat je nu echt gefocust en afgezonderd aan de slag kunt tijdens je thuiswerk dagen – in plaats van telkens met je laptop aan de keukentafel te blijven hangen. En na het werk pak je dat ene fijne boek als vanzelf van het schap, in plaats van verlamd door alle opties (een kast vol boeken, een canvas in de hoek, een kalligrafie-set die op je ligt te wachten) de tv maar aan te zetten.

Zie je wat er gebeurd is? Je hebt een huis (of kantoor) waarin alleen nog maar spullen te vinden zijn die jou daadwerkelijk ondersteunen bij datgene dat voor jou écht belangrijk is in je (werk)leven. Een levensstijl met minimale afleiding, door voor het allereerst in je leven écht op te ruimen, KonMari-style.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog